Praca w domu – doradzamy jak urządzić swój gabinet

Praca zdalna to popularna forma zatrudnienia, która zapewnia określone korzyści każdej ze stron. Zleceniodawca może oczekiwać realizacji konkretnych zadań w wyznaczonym czasie, nie musząc zapewniać etatu oraz narzędzi do pracy, natomiast zleceniobiorca może wykonać określoną pracę w dowolnych godzinach, nie będąc związany 8-godzinnym czasem pracy. Oczywiście, są także negatywne strony i ograniczenia takiej elastycznej formy współpracy. Z definicji, przestrzeń biurowa jest przystosowana do określonych zadań, natomiast pracując w domu, sami musimy sobie taką dogodną przestrzeń zorganizować. Z jednej strony, jest to kwestia znalezienia odpowiedniego pomieszczenia lub wydzielenia jego fragmentu, z drugiej - zakup odpowiedniego sprzętu. W tym artykule podpowiemy, w jakie urządzenia warto zainwestować, żeby odnaleźć się w realiach pracy zdalnej. Przedstawiamy najważniejsze narzędzia pracy, które warto mieć, świadcząc usługi na odległość. Oczywiście, ich lista może się różnić w zależności od specyfiki danego zawodu oraz branży, w jakiej są świadczone usługi.


Komputer – szybki i mobilny

Wszyscy znamy największe zalety laptopów w porównaniu z komputerami stacjonarnymi. W biznesie, możliwość pracy w różnych miejscach nabiera jeszcze większego znaczenia. Z tego powodu laptop to konieczność. Warto przy tym zwrócić uwagę na jego odpowiedni dobór. Kluczem jest tutaj połączenie dwóch najważniejszych cech, czyli wagi i rozmiarów oraz wydajności urządzenia. Dlatego należy raczej odrzucić ciężkie, 17-calowe konstrukcje, jak również 10-calowe komputery, podobne pod względem rozmiarów i możliwości bardziej do tabletów, na których na dłuższą metę pisze się na co dzień bardzo niewygodnie. Idealnym rozwiązaniem dla jednoosobowej firmy może być MICROSOFT Surface Book 2 , MacBook Pro .To właśnie przykłady urządzeń o topowej specyfikacji i ponadprzeciętnej ergonomii.



Oczywiście, nie każdego stać na zakup tak drogiego sprzętusprzętu, którego kwota przekracza 3000 zł. Szukając tańszych rozwiązań, które powinny spełnić oczekiwania, można wskazać na przykład laptop ACER TravelMate P2, laptop HP Envy 13 albo Lenovo Yoga 510-15IKB. W każdym ze wskazanych modeli, mamy do czynienia z urządzeniem funkcjonalnym i efektywnym z solidnym procesorem i szybką pamięcią RAM, a wśród innych zalet - trzeba wymienić także długi czas pracy na baterii, niską wagę oraz bardzo dobrą jakość wyświetlacza.


Drukarka – kompaktowa i uniwersalna

Liczba dokumentów księgowych, które są generowane przy okazji prowadzenia własnego biznesu, może przyprawić o zawrót głowy. Niestety, przepisy także nie pomagają i nie zawsze możemy posłużyć się dokumentem w wersji elektronicznej. Bardzo często wymagane są oryginały pism z odręcznymi podpisami oraz pieczątką firmową. W tej sytuacji, brak własnej drukarki to wielka niedogodność. Na potrzeby własnego domowego gabinetu, jesteśmy więc zmuszeni zainwestować w taki sprzęt. Co brać pod uwagę, wybierając drukarkę?

Najważniejsza jest oczywiście cena, z tym że nie chodzi o cenę samego urządzenia, co jego codziennej eksploatacji. Drukarki atramentowe są opłacalne wyłącznie przy okazjonalnym używaniu na potrzeby domowe. Dla firmy znacznie bardziej opłacalne będą drukarki laserowe. Te świetnie sprawdzają się przy druku monochromatycznym i drukują nie tylko taniej, ale również znacznie szybciej. Prosta drukarka do biura to koszt 300-400 zł. Jeśli nieznacznie zwiększymy budżet, będziemy mogli kupić urządzenie wielofunkcyjne, które oprócz drukowania plików, będzie pełnić także rolę skanera i kopiarki. To bardzo przydatne, zwłaszcza gdy chcemy dany dokument wydrukować i następnie odesłać mailem podpisany skan. Jeśli natomiast korzystamy w codziennej pracy nie tylko z komputera, ale również smartfona i tabletu, warto rozejrzeć się za urządzeniem wyposażonym w łączność Wi-Fi i kompatybilnym z urządzeniami mobilnymi – w ten sposób oszczędzimy czas, nie trzeba będzie zgrywać plików ani używać kabli.

Jeśli domowe biuro będzie zajmować niewielką przestrzeń, do zestawu najważniejszych funkcji i parametrów takich jak szybkość i rozdzielczość wydruków oraz koszty wymiany tonera, należy dodać także gabaryty. Urządzenia wielofunkcyjne potrafią być naprawdę duże, dlatego najlepiej dokładnie przeczytać informacje o wymiarach lub kupować w sklepie stacjonarnym, gdzie będzie można zobaczyć na żywo wielkość.


Dysk zewnętrzy – na pewno się przyda

Każdy, kto dłużej prowadzi biznes, z pewnością nieraz zmagał się z problemem archiwizacji danych. Same cyfrowe wersje dokumentów to bardzo wiele, a jeśli do tego dodamy duże pliki video lub obrazy, możemy być szybko przerażeni ogromem przestrzeni dyskowej, jaką to wszystko zajmuje. Do pewnego stopnia można korzystać z rozwiązań wirtualnych, takich jak Dysk Google, niemniej na dłuższą metę, dobrze jest posiadać najważniejsze piki także na fizycznych nośnikach. Dotyczy to przede wszystkim posiadaczy laptopów z dyskami typu SSD, które, chociaż bardzo szybkie, mają zdecydowanie mniejszą pojemność niż tradycyjne dyski twarde. Gdzie zatem trzymać firmowe dane?



Kiedyś dogodną formą przechowywania danych było zapisywanie ich na płytach CD i DVD. Dziś to już zdecydowanie przestarzała metoda. Pojemność 4,7 GB na płycie DVD to już teraz bardzo mało, szczególnie biorąc pod uwagę rozmiary plików takich, jak zdjęcia o wysokiej rozdzielczości czy filmy w jakości Ultra HD. Stary, dobry dysk, to dobre rozwiązanie, ale już wyłącznie z myślą o plikach tekstowych czy arkuszach kalkulacyjnych. Znacznie bardziej opłaca się zainwestować w pamięć przenośną typu USB. Za ok. 200 zł kupimy już pendrive o pojemności 128 GB. Idąc krok dalej i wydając niewiele więcej, będziemy mieli dysk zewnętrzny o pojemności 1 lub 2 TB.


Służbowy telefon

Telefon komórkowy przy prowadzeniu firmy jest niezbędny. Nie załatwimy wszystkie wyłącznie za pomocą maila. Bardzo wygodnym rozwiązaniem są smartfony z Dual SIM. W takiej sytuacji jeden aparat obsłuży dwie karty czyli będzie jednocześnie telefonem prywatnym i służbowym.



Inne urządzenia biurowe

Na tym niestety nie kończy się lista sprzętów przydatnych w domowym gabinecie. Przy licznych dokumentach, w których występują dane osobowe, konieczne może być ich niszczenie. Warto ocenić skalę tego problemu i podjąć decyzję, czy bardziej opłaca się zlecić niszczenie dokumentów zewnętrznej firmie czy jednak zakupić własną niszczarkę do dokumentów. A wśród mniejszych akcesoriów, warto wymienić także mające powszechne zastosowanie w biurze zszywacze, dziurkacze czy bindownice.


Oświetlenie

Ważne, aby miejsce pracy zapewniało odpowiednią jasność. Bardzo istotną decyzją jest już sam wybór pomieszczenia, w którym zorganizujemy swój gabinet. Jeśli wybierzemy pokój z licznymi oknami, przynajmniej w lecie będziemy mogli liczyć na naturalne oświetlenie. Wieczorami oraz w miesiącach zimowych - trzeba zdać się na sztuczne oświetlenie, a najlepiej kilka źródeł światła. Najlepsza będzie lampka biurkowa z żarówką o odpowiedniej mocy, która zapewni silne światło w wybranym miejscu. Do pracy przy komputerze lepiej unikać źródeł oświetlenia emitujących rozproszone światło.


powrót

pixel