Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj
×
0 0

Złota Kolekcja: Lata Dwudzieste, Lata Trzydzieste

VARIOUS

Nośnik: CD

Złota Kolekcja: Lata Dwudzieste, Lata Trzydzieste

Kliknij w zdjęcie, aby powiększyć

Złota Kolekcja: Lata Dwudzieste, Lata Trzydzieste

  • Złota Kolekcja: Lata Dwudzieste, Lata Trzydzieste
- + Dopasuj

Złota Kolekcja: Lata Dwudzieste, Lata Trzydzieste

VARIOUS

Nośnik: CD

raty online dostępne od 300,- do 20 000,-

  • Dostępny!
  • Wysyłamy z magazynu w 24h
  • Dostawa od 0,-
  • Gdzie kupić
dodaj do schowka znajdź podobny
Podziel się:

Międzywojenne dwudziestolecie stało piosenką. Najpierw śpiewał kabaret, a gdy głos popłynął z ekranu, zaczęło śpiewać kino. Dlatego historia polskiej piosenki, to historia polskiego kabaretu i filmu.

Pierwszy zaczął krakowski Zielony Balonik, a po nim warszawski Miraż. Ale dopiero Qui Pro Quo, pierwszy kabaret Niepodległej śpiewał na całe gardło „kochana stara buda”. Mimo upływu tylu dziesięcioleci, uchodzi dalej za wzór doskonałości twórczej. Nigdy wcześniej, ani też niestety później nie współpracowało ze sobą zgodnie tyle indywidualności służącej lekkiej muzie w ogóle, a piosence szczególnie. W 1928 roku inicjatywę przejęło Morskie Oko. Tu zabłysły największe śpiewające gwiazdy piosenki tamtych lat. Dla tej sceny oddali swoją twórczą wenę kompozytorzy Henryk Wars, Jerzy Petersburski, bracia Artur i Henryk Goldowie, Zygmunt Karasiński, Szymon Kataszek i autorzy tekstów Marian Hemar, Emanuel Schlechter, Julian Tuwim, a przede wszystkim Andrzej Włast. Sławie Morskiego Oka zaczęły zazdrościć inne kabarety i teatrzyki rewiowe. Niektóre istniały jeden sezon, inne plajtowały po jednym programie, ale każdy z nich „fundował” polskiej piosence melodię i tekst, nuty lub płytę.

Na płyty trafiały też ekranowe szlagiery. Pisanie muzyki do dźwiękowców – jak je wówczas nazywano – było nie lada umiejętnością i specjalnością. Na czele nowego frontu artystycznego stanęło niezbyt liczne grono uznanych kompozytorów. Ich wybór wydawał się reżyserom i producentom tak samo ważny, jak posługiwanie się klasyką literatury przy pisaniu scenariuszy. O ile jednak dzieła Mickiewicza, Fredry, Orzeszkowej, Żeromskiego inspirowały twórczo scenopisarzy i reżyserów, o tyle sławy klasyki muzycznej wypadły w swej profesji mizernie. A specjaliści od piosenki?

W biografiach Andrzeja Panufnika i Jana Maklakiewicza nie wspomina się o ich przedwojennej przygodzie z filmem, traktując ją jako mało znaczący epizod. Tadeusz Sygietyński przedkładał krytykę muzyczną i folklor nad muzykę filmową. Życiopis Romana Palestra wśród tuzina tytułów międzywojennego dwudziestolecia, wyżej lokuje jego muzykę pisaną w spółce z Marianem Neuteichem, niż jego własny szlagier Baby zaśpiewany przez Bodo w Zabawce i powtarzany teraz po wielokroć. Zapomniany dzisiaj Ivo Wesby był mistrzem instrumentalnej ścieżki dźwiękowej i wspaniałym aranżerem. Jerzy Petersburski mimo wszystko wolał estradę niż ekran. Filmografia Alfreda Schera, Władysława Dana i Zygmunta Wiehlera jest niewielka, chociaż zapisała się kilkoma pięknymi piosenkami.

Najbardziej znaczącą postacią, zapewniającą powodzenie filmom muzycznym międzywojnia był Henryk Wars. Na ekranie nie miał właściwie konkurentów, o czym świadczy powtarzające się w jego nazwisko w co trzecim, ze 150 filmów dźwiękowych, wyprodukowanych przed wojną.

Większości piosenkom z tego czasu dawno stuknęła osiemdziesiątka. Ktoś może powiedzieć, że są stare. I jeśli nawet ma rację, cóż to za piękna starość. Dlatego tak drogie są wspomnienia.

PS

Drogie są też dlatego, że przetrwały czasy, w których liczyło się zupełnie co innego… wojaczka albo przetrwanie, kolaboracja albo obóz koncentracyjny, getto albo więzienie, emigracja albo śmierć. To „albo” nie oznaczało wcale wyboru mniejszego zła. Większości przytrafiało się i jedno i drugie i… trzecie. Tak jak to bywa na wojnie.

Tym droższe są wspomnienia.

Nr albumu Nr utworu Tytuł Wykonawca Czas trwania
1 1 Jak Drogie Są Wspomnienia Janusz Popławski 3:01
1 2 Nie Ma Szczęścia Bez Miłości Mieczysław Fogg 2:42
1 3 To Mi Wystarczy Zula Pogorzelska 3:10
1 4 François Adam Wysocki 2:48
1 5 Może Tak, Może Nie Zofia Terne 3:16
1 6 Tango Milonga Chór Dana 3:05
1 7 Rebeka Tadeusz Faliszewski 3:30
1 8 Miłość Ci Wszystko Wybaczy Hanka Ordonówna 3:05
1 9 Każdemu Wolno Kochać Adam Aston 2:59
1 10 Już Taki Jestem Zimny Drań Eugeniusz Bodo 2:58
1 11 To Mężczyzna Jest Stuprocentowy Tola Mankiewiczówna 3:07
1 12 Gdy Szczęście Podaje Ci Dłoń Aleksander Żabczyński 3:09
1 13 Skrwawione Serce Stanisława Nowicka 2:44
1 14 Najlepiej W Głowie Mieć Szum Chór Juranda 2:49
1 15 Cóż Bez Miłości Wart Jest Ten Świat Adolf Dymsza 3:25
1 16 Hanko Mieczysław Fogg 3:09
1 17 Panna Mania Gra Na Gramofonie Zula Pogorzelska 2:28
1 18 Odrobinę Szczęścia W Miłości Stefan Witas 3:08
1 19 Znakiem Tego Adam Aston i Tadeusz Faliszewski 2:58
1 20 Pokoik Na Hożej Zofia Terne 3:18
1 21 Niezapominajki Stefan Witas 2:57
1 22 Bo Ja Się Boję Być We Dwoje Adam Aston 3:33
1 23 Tangolita [Całować Umiem Tak Jak Tangolita] Tola Mankiewiczówna i Janusz Popławski 2:56
1 24 O’key Eugeniusz Bodo 3:04
2 1 Co Nam Zostało Z Tych Lat Chór Dana 3:16
2 2 Zapomnisz Mnie Tadeusz Faliszewski 2:29
2 3 Mały Gigolo Zula Pogorzelska 3:08
2 4 Ach, Jak Przyjemnie Adam Aston 3:10
2 5 Czy Pamiętasz Tę Noc W Zakopanem Marian Demar-Mikuszewski 3:22
2 6 Na Pierwszy Znak Hanka Ordonówna 3:27
2 7 To Ostatnia Niedziela Mieczysław Fogg 3:21
2 8 Złociste Chryzantemy Janusz Popławski 3:06
2 9 Rebeka Zofia Terne 3:06
2 10 Tyle Miłości Eugeniusz Bodo 3:04
2 11 Ada, To Nie Wypada Albert Harris 2:53
2 12 W Niedzielę Jadzia Andrzejewska 3:08
2 13 Dobranoc, Oczka Zmruż Szczepko I Tońko 1:54
2 14 Takie Coś Tadeusz Olsza 2:56
2 15 Baby Eugeniusz Bodo 2:48
2 16 François Tola Mankiewiczówna 2:58
2 17 Śpiewaj Aleksander Żabczyński 3:02
2 18 Świat Się Zaczął Dziś Janusz Popławski 2:58
2 19 Chciałabym, A Boję Się Maria Modzelewska 2:58
2 20 Tylko We Lwowie Albert Harris 3:05
2 21 Carmencita Albert Harris 3:02
2 22 Piosenka o zagubionym sercu Aleksander Żabczyński 3:06
2 23 Trzy świnki Hanka Ordonówna 2:44
2 24 Taka noc i walc i my Tola Mankiewiczówna 4:02

Napisz pierwszy komentarz

Opinia zostanie opublikowania po weryfikacji treści. Zastrzegamy sobie prawo do kasowania opinii zawierających: wulgaryzmy, teksty reklamowe, wypowiedzi niezwiązane z produktem, a także obraźliwe wobec innych użytkowników serwisu, osób trzecich, instytucji, itp. Szczegóły w regulaminie.
* pola wymagane

Koszt dostawy:

Zmień kod pocztowy

Sprawdź dostępność produktu w Twojej okolicy

Loader...
pixel Złota Kolekcja: Lata Dwudzieste, Lata Trzydzieste