Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj
×
0 0

Charakterystyka i rodzaje mikrofonów

Mikrofon jest urządzeniem zmieniającym dźwięk rozprzestrzeniający się w powietrzu na zmiany napięcia elektrycznego. Mikrofony służą do nagrywania dźwięku i umożliwiają również jego bezpośrednie wysyłanie do wzmacniacza i głośnika w celu zwiększenia jego natężenia. Hydrofony są mikrofonami stosowanymi pod wodą.

Historia i rozwój techniczny

Pojawienie się nowej techniki przetwarzania dźwięku doprowadziło do prawie równoległego opracowania mikrofonu i telefonu. Za wynalazcę mikrofonu uchodzi Alexander Graham Bell, który opatentował go w 1876 r. Należy jednak pamiętać, że Bell pracował wtedy w laboratorium, w którym Antonio Meucci przechowywał wcześniej techniczny wynalazek z 1860 r. odpowiadający patentowi Bella.

mikrofonMikrofon stykowy i węglowy

Pierwszy prawdziwy mikrofon wynalazł Philipp Reis. Opracował on mikrofon stykowy przy użyciu tuby akustycznej opiętej membraną, której koniec był umieszczony w skrzynce stanowiącej obudowę. Styki platynowe przymocowane do membrany przewodziły prąd stały. Gdy membrana wpadała w drgania pod wpływem ciśnienia akustycznego, styki były przyciskane do siebie. Na tej podstawie wynaleziono później mikrofon węglowy, który służył do nagrywania pierwszych audycji radiowych. W przypadku tego rodzaju konstrukcji ważną rolę odgrywa rezystancja przejścia między membraną i elektrodą węglową, którą później zastąpiono granulkami węgla.

Mikrofon pojemnościowy i elektretowy

W latach czterdziestych ubiegłego wieku mikrofon węglowy został zastąpiony przez mikrofon pojemnościowy, w którym membrana i przeciwelektroda działają na zasadzie ładowanego napięciem stałym kondensatora. Wraz z ruchem membrany zmienia się również pojemność kondensatora, przez co powstaje sygnał. Do dziś powyższa zasada przetwornika jest standardem w wysokiej jakości mikrofonach.

W 1962 r. Gerhard M. Sessler i James Edward Maceo West opracowali mikrofon elektretowy, który jest odmianą mikrofonu pojemnościowego. Obecnie jest to najpowszechniej stosowany mikrofon, jego udział w rynku wynosi 90 procent.

Popularne typy mikrofonów

Zasadniczo rozróżnia się mikrofony dynamiczne, pojemnościowe i inne, na przykład elektretowe i węglowe. Poszczególne typy mikrofonów różnią się zasadą przetwornika, czyli sposobem, w jaki mechaniczne drgania akustyczne są zamieniane na prąd elektryczny. Aby uzyskać dobre wyniki, przed zakupem mikrofonu należy się zastanowić, w jakich warunkach będzie on używany.

Mikrofony dynamiczne

W mikrofonach dynamicznych prąd powstaje w wyniku indukcji elektromagnetycznej. Do grupy mikrofonów dynamicznych zalicza się między innymi mikrofony cewkowe, których membrana jest przymocowana do cewki otoczonej magnesem trwałym. Gdy membrana wpada w drgania pod wpływem ciśnienia akustycznego, zaczyna poruszać cewką, która w polu magnetycznym wytwarza prąd elektryczny. Według podobnej zasady działają również mikrofony wstęgowe, w których jednak membrana umieszczona między dwoma biegunami magnesu jest przewodnikiem.

Wady, zalety i zakres zastosowania mikrofonów dynamicznych

Jednoznaczną zaletą mikrofonów dynamicznych jest ich wytrzymałość i niezawodność, co ułatwia ich transport. Z tego względu mikrofony te są przede wszystkim stosowane jako sprzęt estradowy. Łatwość użycia i wytrzymała konstrukcja sprawiają, że są odpowiednie do częstego transportowania. Nie wymagają zewnętrznego zasilania i są tańsze od innych mikrofonów. Mikrofony dynamiczne mogą być również stosowane do nagrywania głośnych instrumentów muzycznych, jak bębny, ponieważ cechują się niewielkimi zniekształceniami nawet przy dużym poziomie sygnału.

Membrana mikrofonu dynamicznego jest jednak stosunkowo ciężka, co sprawia, że trudniej jest ją wprawić w drgania. Mikrofon cechuje się więc węższą odpowiedzią impulsową niż inne typy, co wpływa negatywnie na jakość dźwięku. Mikrofony dynamiczne nie nadają się zbyt dobrze do małych poziomów sygnału. Źródło dźwięku powinno się znajdować jak najbliżej mikrofonu. Także szumy zakłócające, jak wiatr, mogą mieć silny negatywny wpływ na jakość dźwięku.

Mikrofony pojemnościowe

Mikrofony pojemnościowe wymagają zewnętrznego źródła zasilania w celu ładowania kondensatora i zasilania przedwzmacniacza. Membrana mikrofonu pojemnościowego, która wraz z przeciwelektrodą tworzy kondensator, jest znacznie cieńsza i lżejsza niż w mikrofonach dynamicznych, przez co o wiele łatwiej wpada w drgania. Wpływa to pozytywnie na odpowiedź impulsową mikrofonu. Rozróżnia się mikrofony pojemnościowe małomembranowe i wielkomembranowe oraz mikrofony lampowe.
mikrofon2

Wady, zalety i zakres zastosowania mikrofonów pojemnościowych


Ze względu na konstrukcję mikrofony pojemnościowe cechują się lepszą jakością dźwięku od mikrofonów dynamicznych. Mają czulszą membranę, można je więc również stosować do nagrywania cichych źródeł dźwięku. Nawet jeśli mikrofon jest oddalony do 3 metrów od źródła, można uzyskać nagranie zadowalającej jakości.

Jedną z wad mikrofonów pojemnościowych jest ich stosunkowo wysoka cena w porównaniu do innych rodzajów mikrofonów. Mikrofony pojemnościowe są bardzo podatne na wstrząsy i wilgoć, nie są więc odpowiednie do częstego transportowania. Aby mikrofon działał, wymaga podłączenia źródła prądu, na przykład zasilania fantomowego ze stołu mikserskiego. Podobnie jak mikrofony dynamiczne, mikrofony pojemnościowe nie radzą sobie dobrze ze zbyt dużym poziomem szumów zakłócających. Zmiana kąta nagrywania prowadzi ponadto do zmian dźwięku. Jeśli na przykład osoba udzielająca wywiadu często kręci głową, będzie to miało wpływ na dźwięk.

Inne typy mikrofonów

Mikrofony węglowe cechują się złą jakością dźwięku, dlatego są obecnie bardzo rzadko stosowane, choć wcześniej były szeroko rozpowszechnione. Mikrofon węglowy był elementem każdego telefonu i instalacji telefonicznej.

Pod względem zasady przetwornika mikrofony elektretowe zalicza się do mikrofonów pojemnościowych. Mikrofony elektretowe nie wymagają jednak zewnętrznego zasilania, ponieważ wbudowany przedwzmacniacz jest zasilany bateriami. Z tego względu mikrofony elektretowe są szczególnie odpowiednie do nagrań na zewnątrz. Większość mikrofonów przypinanych to mikrofony elektretowe.

Odległość

Jeśli źródło znajduje się za blisko, mikrofon podkreśla z reguły zbyt mocno niskie częstotliwości, przez co dźwięk staje się głuchy. Dlatego minimalna odległość między źródłem dźwięku a mikrofonem powinna wynosić 50-60 centymetrów. Mikrofony wyposażone w filtr low cut nie mają tego problemu. Niektóre mikrofony są jednak specjalnie zaprojektowane do nagrywania dźwięku z odległości 10-50 cm – większa odległość może mieć negatywny wpływ na jakość dźwięku.

Producenci

AKG, Alan, Alesis, American Audio, AMT, Archos, ART, Audio Technica, Audix, AvantElectronics, Behringer, Beyerdynamic, Blue Microphones, Bosch, Boss, Brauner, Canon, Canyon, Conrad, Countryman, Crown, Da Cappo, DAP, dB-Technologies, DBX, Digitus, Różni, DPA, Eagletone, Earthworks, Edirol, Ednet, Electro-Voice, Fostex, Garmin, Gembird, Gemini, Genius, Groove Tubes, Hama, Heil Sound, HHB, Hollywood, Horch, IMG Stage Line, Jaytec, JBSystems, JTS, JVC, JZ Microphones, KonfTel, Korg, König, Lauten, LD-Systems, Line 6, LogiLink, Logitech, M-Audio, Magic Sing, Manhattan, MBHO, MCCrypt, Microtech Gefell, MIPRO, Mojave-Audio, MXL, Neumann, NGS, NTi-Audio, Numark, Oktava, Olympus, Omnitronic, Paccs, Panasonic, Peavey, Philips, Pioneer, Plantronics, Polycom, Prefer, Prodipe, Red Beat Audio, Reloop, Rode, Roland, Royer, Saitek, Samson, Sanyo, Schoeps, sE Electronics, Sennheiser, Shure, Siedle, Sinn 7, Sirus, SkyTronic, SM Pro Audio, Sontronics, Sony, Soundman, Soyntec, Speed-Link, Stagg, Steel Series, Studio Projects, Superlux, Sweex, Swiss Travel, Terratec, Thomann, Thomson, Trust, Typhoon, Vidicode, Violet Design, Vivanco, Wintech, Yamaha, Zalman

powrót

pixel